tirsdag 10. april 2012

Roy besøk

PÅSKEDAGENE
Skjærtorsdag, Langfredag og Påskedag
Roy annkom Lisboa SKJÆRTORSDAG ettermiddag.
Så vi dro på kvelds gudstjeneste i The Church of Scotland nede i gata her.
Det viste seg å være ett påskemåltid, med fotvask og sanger fra Taizee.
Minner fra fjorårets påske feiring strømmet på.
Den aller første sangen var sangen søskena mine sang for oss under vielsen vår:

"Syng lovsang hele jordan syng lovsang for vår Gud!
Hanns nåde varer evig hanns kjærlighet er stor!"



LANGFREDAG tok vi oss en tur ut til Belem. Titta litt på de store kjente monumentene,
kosa oss i sola og skravla mye om Bolivia, hjelpearbeid og div organisasjoner.
Dette tema var et gjenvendene tema også etter Solfrid dro. "Tror vi virkelig at Gud har gitt alt
for oss og til oss i forsoningen på korset, så burde det kansje syns mer i vår bruk av penger og tid?" 
spurte Roy seg igjenn og igjenn. Og hvem hjelpe organisasjon er det en burde gi sin støtte til?
Etter vi hadde spist frokost sammen i Jardim Estrella og vinka til Solfrid som reise avgårde i taxien,
ble vi gående rundt i hagen å tenke sammen lenge. Det er godt å drøfte slike ting med min
filosofiske kritiske mann. Men det er vanskelig å finne svar....
"Tro uten gjerninger er død tro", "Tjener vi Gud eller Mammon?" (pengekjærlighet).
Vi kan ikke bare fortelle om Guds nåde og kjærlighet, vi må vise den i praksis.... men hvordan?
Har noen av dere tanker om dette, så skriv gjerne ett innlegg.  


Roy og meg feria først PÅSKEMORGEN i Churth of England og deretter i Caschais



Deilig å gå etter strandpromenaden og se og høre bølgene sammen.


Roy syns magen min sto rett ut og så morsom ut, han gikk stadig å stirra på den
som om den var en åpenbaring og lo av den. Men understrakte at han syns den var fin også.
Føler meg fin men endel mindre energisk, serlig i varmen.
Så det var helt perfekt å ta annenhver  dag med turist turer og annenhver dag med
lange frokoster og småturer i nabolaget.


Vi kom oss tilslutt hjem -men det var vanskelig å avslutte turen.
Altfor nydelig dag.



Basilical da Estrella by nigth......

1PÅSKEDAG
Den siste dagen rusla vi rundt i nabolaget mitt og parken min (Jardim Estrella)
og gjore mye "nesting" sammen. Tenkte egentlig ut hele livsforløpet til vår lille Mathilde -hehe.
Feks -så skal jeg ikke selge brudekjolen min alikevel fant jeg ut
-for kansje ho vil bruke den en dag?




Åssen barnevogn, stol, seng osv vi skal ha gikk det også ann å planlegge til en viss grad.
Men vi får vel vente til jeg kommer tilbake til Norge med å gjøre klar barne rommet.
Det er foresten ikke rosa lenger -selv om vi skal ha ei lita jente. Roy står seg sterkt imot fargen og vil
oppdra vesla vår til å bli ei tøff lita fotball jente......
Vi får se.......

Fulgte Roy ned til taxi parkeringa rett utenfor hagen min i dag tidlig,
og sitter nå igjenn med masse takknemlighet, litt savn,
men mest av alt så gleder jeg meg til alt som kommer, (tilogmed eksamen, for det blir godt
å få dem unnagjort, selv om jeg føler meg dårlig forbredt -for det finnes viktigere ting).

GLEDER MEG TIL Å SE DERE ALLE IGJENN!

Spessielt han her:

 




2 kommentarer:

  1. nydelig refleksjonsbildeblogg! ja det er masse å se framimot og undre seg over.. :-) gid!

    SvarSlett
  2. Hadde refleksjons Skype med Olav Arne og Mamma i går kveld. Det var artig at Olav Arne akkurat hadde lest om tema Mammon i "STREK" og i ett innlegg i "Vårt land". Mamma begynte å snakke om Arild Edvartsen.....
    Kjenner at det er godt å ha Skype -men best å ha dere sammen med meg. Takk for flotte dager sammen her i Lisboa.
    PS:
    Den historia du fortalte om organisasjonen som endelig fikk støtte av staten, og så ringte kontoret og tok støtten tilbake siden de hadde funnet ut at de var en kristen organisasjon og trodde på Guden over "sølv og gull" og derfor ble sørga for fra Gud.... var det i Ecuador eller Bolivia. Har fortalt den videre ett par ganger her -men kansje jeg sier feil land.

    SvarSlett