tirsdag 3. april 2012

VILLA VICOSA

PANG START PÅ PÅSKA.

Har nå hatt noen flotte dager i Vila Vicosa. Så utrolig herlig å være en del av en familie igjenn.... selv om de ikke var mine egene. Men føltes nesten sånn egentlig. Jeg ble stappa i masse mat og vi satt nesten ved matbore hele dagen føltes det ut som. Akkurat som ferier hjemme på Gårandplassen. Familien skåla stadig for meg og babyen min og sa jeg måtte spise godt jeg som er gravid. Putta på rikelig med mat på talerkenen min og fortlate meg masse om Portugal og Villa Vicosa og familie historien osv.


hver dag tok vi oss en liten tur til middelalder festivalen som ble holdt i den gamle borgen i byen.
Der skjedde det stadig noe spennende, teater om inkvisasjonen, flammedans, ridder kamper osv....

Her er det ringdans på torget forran kirka som har en utrolig intrisang historie (kommer mer om den lenger ned)

Herlig munter middelalder musikk med sekkepipe, trommer og lutt!

Og plassen forran kirka ble brukt som sene.



Vi så ekte sigøynere også på vei tilbake, det så ikke like artig ut å være dem....


Her er det en flammedanser i farta forran kirka, her var det asiatisk musikk og magedanser belte på, men mennene var mer som soldater eller noe i den stilen....


Jeg får dessverre ikke fram ved hjelp av bildene hvordan dette var -men FARGERIKT og utrolig fasinerende. 


Disse to var stadig innom og tok på en måte plassen til ett besteforeldre par. Jeg ble også med på besøk over til dem en ettermiddag. Morsom opplevelse ettersom ingen av dem snakka engelsk. Men jeg tror fanktisk jeg forsto det meste de sa til meg og fortalte meg om huset og familien sin osv. Det var litt mestrings følelse i forhold til dette språket jeg jo egentlig har lyst til å lære, men aldri får tid til å jobbe med.

Familien jeg var på besøk hos, besto av den morsome og herlige dama i blomstrete jakke som inviterte meg.
Søskenbarnet hennes som har vert som en storesøster hele livet for min vertinne.De to brødrene som var litt "barnslige" som de sa. Disse brødrene trengte litt ekstra hjelp, men fungerte helt fint og var så utrolig søte! Men moren deres hadde mista mange guttebarn pågrunn av komplikasjoner med blodet under svangerskapet, og disse to som overlevde ble derfor hele familiens småbrødre.



Syns det var en fin måte å omtale dem at de var litt "barnslige" eller "barnlige".

Enda ei søster og mannen pleide å spise med oss og div søskenbarn av dattera til vertinna mi stakk innom.
Ett veldig åpent hus.

Og alle var så gode mot hverandre.
Det var så godt å være i en sånn kjærlig atmosfære...

Her er den ene søtnosen av en bror. Den av brødrene jeg snakka mest med. Det var flott å gå rundt i den middelalder pynta byen.

Borgen var festpynta og så staselig ut fra toget hvor jeg bodde i helga.
Mange kledde seg ut i middelaldre klær og gikk rundt med disse klærene fra fredag til søndag kveld.

Jeg var også med på katolsk palmesøndag i går. Ops -i norge er det vist allerede i forrigårs.
Sitter å venter på at Solfrid skal komme. Men flyet er over to timer forsinka -derfor har jeg fått blogga masse i kveld. Klokka er en time senere her i Portugal. Så det er ikke så veldig sent. Men jeg savner solfrid veldig nå. Hører stadig at det suser fly over hode på meg og lurer på om det er Solfrid sitt fly.




NÅ BEGGYNNER PÅSKEFERIEN



HOSSIANA DAVIDS SØNN _VELSINET VÆRE HAN SOM KOMMER I HERRENS NAN!

Sang folk mens de gikk i prosesjon over til kirka i andre enden av torget.
Der begynte de å lese hele påske evangeliet.... da gikk jeg hjem -for jeg forsto så lite og huska ikke så mye fra teksten kjnete jeg. Så tenkte jeg skulle ta en nermere titt på saken oppe på romme mitt -men sovna.
Kansje vi heller kan ha litt stykkevise påske meditasjoner når Solfrid og Roy kommer?

GOD PÅSKE TIL DERE ALLE SAMMEN!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar