tirsdag 6. mars 2012

Lisboa 3

DIV LISBOA OPPLEVELSER FREM TIL NÅ

Å BLI DULLA MED

Jeg ble invitert med på konsert i Belem en søndag. Det endte med at jeg ble kjørt rundt i hele Lisboa.
For de stolte by beboerene måtte jo vise meg alle de fineste plassene sine.
Og før det spiste vi lunsj på en veldig hyggelig resturang ute på en molo i elva....

Her er den berømte hagen og "Monesteiro dos Jeronimos" nede ved elva i Belem. Nydelig!



Jeg ble med på en skikkelig familie middag, som dere ser.
Her er det faktisk to familer.
Marie Augustas datter , med mann og barn og hennes studie kamerat med kone og barn.
Studie kameraten var engelsk -så ungene hanns prata litt engelsk med meg ibalndt -men de var mest opptatt av å tegne på pappirduken. Maria Augusta tok meg med på en sigthsing tur i Lisboa etter middagen.
Utrolig snilt av henne, flott dame. Hvor hun planlagte alle de romantiske tingene jeg kunne se sammen med
mannen min når han kom. Virka som ho gleda seg til det på mine vegne.

BLITT BEDRE KJENT MED DE NORSKE JENTENE

   Her har vi vert på Erasmus kontoret og fått oss Erasmus kort som vil gi oss avslag på div aktiviteter og turer som Erasmus arangerer. Varer ett år -så morroa kan jo fortsette når vi kommer hjem til norge?


Marianne tror dette må være en lykke mynt damm.... Marie ser kansje ikke helt overbevist ut?

Hva er gøy med parker om ikke en kan klatre i trærene?

Marianne er så herlig gal.
He he.

Setter stadig mer pris på disse jentene.

Marie deler teater interessen med meg,
og vi fant ett sjarmerende lite teater ikke langt fra hagen min -der skuspillerene snakker engelsk. Der så vi "Doctor feelgood" siste helga i februar.


BARNEHAGEN OG KARNEVALLS BARN


St.valentins dag i barnehagen -jeg tar med bakkonger til ungene




Karnevalls opptog i parken minTror dte må ha vært en hel haug med barnehager eller bare foreldre med barna sine ute i parken denne dagen. Var litt vanskelig å kave seg igjennom folkemengden.

Og jeg som skulle på ultralyd denne dagen og egentlig skulle skynde meg -ble veldig skjarmert.
Måtte stå å ta det inn litt...
Herlig.


KIRKEGÅRD

Kirkegårdene her er ett eventyr.... litt skummelt og trist eventyr iblandt -men også vakkert
og gir så mange rom for refleksjoner rundt store ting.....


Deilig stille plass å tusle rundt å tenke
Alle disse menneskene som ikke er lenger........
Hva har de betydd for folk som ennå er? Hvem var de?

Jeg er....


Mange engler holder vakt....


Nydelig men trist.....
Selv om noen har gitt henne
blomster.....


Kansje hun sørga altformye?
Så hun mista det hun
hadde.

Pass på det du har her og nå.

Dypt i sorgen ligger gleden som er grunnen til sorgen....
Hun var kansje en helgen?
Håret hennes og hendene med levende blomster..... gjore henne litt mer levende. Men hun er ikke mer....
Vi er.... Akkurat her og nå er vi.....


"vær stille er du snill .... de sover..."
Ser hvertfall ut som den engelen der sier noe sånnt med kroppen sin... holdningen....


SKOLETUR TIL GULBELKIAN MUSEUMET

Her var det meningen ikke at folk skulle sovne, men.................



Se så eksotiske trær......
Hvertfall her i Portugal er ikke Bjørk så vanlig.


Koslig å ha hage vandring på timeplanen da.....

Men det gikk mest i portugisisk.
Og elevene vi spurt om hva
guiden sa, begynte fort å
snakke med oss om andre ting.

Han gikk vistnok
veldig grunndig igjennom alle
aspekt med hagen, jorda
osv. Så det var vanskelig
også for de portugisiske elevene
å følge med.
De to bakerste tuppene her
er Celia og Ines.....

Celia har bodd i Norge i to år og oversetter for oss stadig vekk på både engelsk og norsk. Hun forstår masse norsk siden hun jobba så lenge som Au-peir og i tilegg tok flere norsk kurs på folkeuniversitetet.


Lite faglig utbytte -men hyggelig å bli mere kjent med klassen vår her.



Marianne slenger seg nedpå litt
for å ta en rask "soling`s"

Ops....

Vi mista vist skole gruppa vår.
Det er litt mange veier i denne
hagen her....

Så siden det rumla litt i magen,
ble det til
at vi stakk og kjøpte oss
litt å spise.


Nam nam.

Lunsj i museums cafeen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar